Fast, Slow & Reverse. Faces of Contemporary Film Narration - 27–28 maja 2017

Międzynarodowa konferencja filmoznawcza

Fast, Slow and Reverse. Faces of Contemporary Film Narration

Art-house Cinema – Alternative Paths of Narration

 

27–28 maja 2017, Kraków, budynek WZiKS (ul. prof. Stanisława Łojasiewicza 4)

 

Celem konferencji jest przedstawienie aktualnego stanu badań nad nieklasyczną narracją filmową, stworzenie platformy do wymiany wiedzy i doświadczeń badaczy z różnych krajów.

 

Gośćmi specjalnymi będą wybitni zagraniczni filmoznawcy:

 

  • Thomas Elsaesser wygłosi referat „Attention, Distraction and the Distribution of the Senses” (sobota 27 maja, godz. 10.00, sala 0.310)
  • Eleftheria Thanouli zaprezentuje temat: „The poetics of the historical fiction film: narration and historical explanations” (sobota 27 maja, godz. 16.00, sala 0.310 )

 

Pełny program konferencji tutaj:

https://fastslowreverse.wordpress.com/registration/gdansk/

 

Zagadnienia poruszane podczas konferencji to m.in.: narracja a zmysły, genderowa specyfika narracji, dźwiękowe otoczenie kina artystycznego, filmy galeryjne i instalacje, nowe opowieści dokumentalne i interaktywne, kino Polskie na napie światowego art house'u, filmowe gry z chronologią i linearnością, alternatywne modele filmowej identyfikacji, tradycja europejskiego modernizmu, transnarodowy charakter trybu narracji artystycznej.

 

Planowana konferencja jest częścią szerszego projektu badań nad współczesną narracją, przygotowywanego przez Uniwersytet Jagielloński wspólnie z Uniwersytetem Gdańskim. Część krakowska (27–28.05.2017) dotyczyć będzie licznych odsłon i kontekstów kreowania alternatywnych ścieżek narracji w kinie art-housowym, natomiast gdańska (24–25.05.2017) ma na celu eksplorację potencjału mainstreamowego, zakcelerowanego kina atrakcji.

 

            Wybitny teoretyk i historyk filmu, David Bordwell, podkreślał wielokrotnie, że jeśli istnieje jakaś uchwytna linia demarkacyjna między kinem głównego nurtu a tym, co zwiemy kinem artystycznym czy też niezależnym, to wyznacza ją odmienny sposób posługiwania się filmową narracją. Ciągłe przyspieszenie, serializacja, i wymuszona obowiązującym systemem dystrybucji standaryzacja kina popularnego znajduje swoje negatywne odbicie w coraz bardziej radykalnych ruchach pączkujących na gruncie współczesnego art house’u.

            Takie nurty jak ostentacyjnie powolne i kontemplacyjne slow cinema (w Polsce często określane mianem neomodernizmu), pokrewny mu, odchodzący coraz bardziej od fabuły na rzecz „plam wizualnych” filmowy ambient czy różnorodne praktyki inter- bądź nowomedialne, łączące typowe dla kina środki wyrazu ze strategiami przejętymi wprost ze sztuki galeryjnej, kwestionują model kina przeznaczonego dla masowego widza. Ich głównym narzędziem kontestacji obowiązujących schematów jest właśnie narracja – odmienny sposób uporządkowania materiału fabularnego, zaburzenie norm dramaturgii, wyrafinowane sposoby subiektywizacji, oryginalne posługiwanie się czasem czy wyeksponowanie środków wyrazu kosztem fabuły stały się rozpoznawalnym elementem współczesnego kina artystycznego.

 


Organizator: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ

Współorganizatorzy: Stowarzyszenie Przyjaciół Czasopisma o Tematyce Audiowizualnej

Konferencje zakończone

  • 1
  • 2

Zobacz więcej

Polska baza konferencji naukowych i branżowych

Konferencje UJ

Zgłoszenia konferencji

Jeżeli chcesz żeby informacja o planowanej konferencji pojawiła się w portalu uniwersyteckim, wyślij wiadomość na adres:info@uj.edu.pl

Organizacja konferencji

Sekcja Organizacji Konferencji - kompleksowa organizacja dużych imprez, takich jak konferencje, kongresy, sympozja, warsztaty, zjazdy, kursy, szkolenia, wystawy, itp.